Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, met andere woorden “zoekmachine optimalisatie”. Het doel hiervan is om je website dusdanig te verbeteren, zodat de zoekmachines deze beter kunnen begrijpen. Hierdoor kan de zoekmachine de waarde van jouw website beter beoordelen en wordt het verkeer van hieruit geoptimaliseerd. De zoekmachine is niet de enige waarmee je hierbij rekening moet houden. De bezoekers van deze zoekmachine spelen namelijk ook een grote rol in de plaats die jouw website zal krijgen op de Search Engine Results Page, ofwel de SERP. Dit is de eerste pagina die de zoekmachine laat zien zodra een zoekopdracht is ingegeven. Het is dus belangrijk om een relevante zoekervaring te ontwikkelen voor de gebruikers van de zoekmachine, en jouw potentiële bezoekers. 

In Nederland zijn er verschillende zoekmachines. Slechts 3 hiervan spelen echter een grote rol. De zoekmachine waar voornamelijk op wordt gefocust is Google, deze heeft namelijk een marktaandeel van ongeveer 93%.
De bekendste manier om een hoge positie te behalen in een zoekmachine is het gebruik van belangrijke en relevante zoektermen. Er zijn echter oneindig veel manieren om je positie te versterken. Om het overzichtelijk te houden zijn deze manieren onderverdeeld in 3 categorieën;

Techniek

Het is niet alleen belangrijk dat jouw website snel is en hiermee een goede gebruikservaring biedt voor je bezoekers, maar ook dat deze technisch in orde is om gevonden te worden door de zoekmachines. Google kan jouw website straffen als deze het technisch laat afweten. Zorg er daarom voor dat de content makkelijk te lezen is en je een goede structuur hebt. Aangezien tegenwoordig steeds meer mensen hun telefoon gebruiken is het ook erg belangrijk dat jouw website mobielvriendelijk is.

Content

Het eerste waar een zoekmachine naar kijkt is de zoekterm. Gelukkig worden zoekmachines steeds beter in het herkennen van synoniemen en samenstelling van zoekwoorden. Als de content op jouw pagina hiervoor ook nog relevant is, is de kans groot dat jouw pagina wordt weergegeven door de zoekmachine. Ook de metatag is erg belangrijk. Dit is namelijk het eerste contactpunt tussen jou en de zoekmachinegebruiker. Deze potentiële klant ziet hierin de titel van de pagina, de url van de pagina, en de (meta-)omschrijving waarmee jij de zoekmachinegebruiker moet overtuigen op deze link te klikken.

Autoriteit / off-site SEO 

Naast technische optimalisatie en goede relevant content wordt de positie van jouw webpagina op de SERP wordt ook beïnvloed door de autoriteit van deze pagina. Die autoriteit behaal je door middel van het verkrijgen van backlinks, links naar jouw pagina of website. Deze moeten echter wel komen van kwalitatief sterke en relevante pagina's. Ook interactie op social media, zoals shares, likes en exposure geven blijk van jouw hoogwaardige content. 

Wat is SEA?

Naast SEO is er ook een snellere manier om meer verkeer naar jouw website te halen, SEA. Deze afkorting staat voor Search Engine Advertising, ofwel zoekmachine adverteren. Het grootste verschil tussen SEO en SEA is de oorsprong van de zoekresultaten. SEO betreft namelijk enkel de organische, ofwel gratis, resultaten. Bij SEA focus je op het creëren, controleren en optimaliseren van campagnes binnen de zoekmachines. Het doel hiervan is om zo veel mogelijk relevant verkeer uit je campagnes naar jouw website te genereren tegen zo laag mogelijke kosten. Je stelt hierbij een budget ter beschikking om op bepaalde zoekwoorden te adverteren en je betaalt pas bij het gewenste resultaat, zoals een klik of bepaald conversiepercentage. Dit wordt voornamelijk gedaan via Google Ads. Hiermee kun je zowel shopping advertenties, als advertenties boven de organische zoekresultaten op de SERP tot stand te brengen. Deze worden weergegeven als “gesponsorde zoekresultaten”.
Dit is echter niet zo makkelijk als het klinkt. Het is belangrijk om jezelf eerst goed te informeren en je te verdiepen in de mogelijkheden voordat je je budget besteedt. 

SEO of SEA?

Je kunt dus twee dingen doen om meer verkeer naar je website te genereren, gratis je website optimaliseren, of beginnen met adverteren. Maar welke kies je dan? Beide vormen hebben voor- en nadelen. SEO helpt je om je de gebruikservaring van je website te verbeteren. Je hebt hiervoor geen budget nodig en met de juiste strategie zal het je op lange termijn meer verkeer bieden. Echter kan het lang duren voordat je hier iets van gaat merken en kost het veel inspanning om de gewenste resultaten te behalen. SEA daarentegen kost minder inspanning en toont vrijwel direct resultaat. Het nadeel hiervan is dat je een budget nodig hebt. Je hebt hierbij wel de volledige controle over dit budget en inzicht in je prestaties. Je hoeft niet te kiezen tussen een van deze twee manieren. Naast SEO is SEA een geschikte manier om meer verkeer naar je website te genereren, en kunnen de effecten van beide manieren elkaar versterken.

Volgende stap

Eenvoudig jouw SEO checken!

In slechts enkele stappen jouw website optimaliseren!

1 Informatie

Lees de SEO checklist goed door, hier staat belangrijke informatie in.

2 Implementatie

Verbeter jouw website aan de hand van de SEO checklist. Met deze handige checklist denk je overal aan!

3 Resultaat

Het resultaat? Beter vindbaar in zoekmachines inclusief topposities binnen Google! Start met het genereren van meer traffic met deze SEO checklist.

Website optimalisatie door professionals

Vraag hier je gratis offertes aan

Benieuwd naar de beste prijzen voor het uitbesteden van je SEO? Vraag hieronder vrijblijvende offertes aan

Interesse in:

Handige links

© Seomarktplaats.nl 2024 | Sitemap | Disclaimer | Partners | Seo vacatures |
Toch je SEO uitbesteden?