Voor- en nadelen

Laten wij direct met de deur in huis vallen en de voor- en nadelen tegenover elkaar afwegen. Hieronder vertellen wij meer over onze ervaringen met SEMrush en wat door ons is opgemerkt:

Voordelen

  • Een solide en betrouwbare keuze. SEMrush is namelijk een volledige tool met alle belangrijke functionaliteiten ingebouwd. Al met al kan je SEMrush omschrijven als een “all-in-one” tool.
  • Complete integratie mogelijkheden met andere bekende spelers zoals Google Docs, Google Analytics, Google Ads, Trello, verschillende platformen op de sociale media en zelfs koppelingen met software providers zoals WordPress.
  • SEMrush is een actieve organisatie dat constant streeft naar verbeteringen en sluit zich aan bij nieuwe ontwikkelingen en trends. Daarnaast heeft SEMrush enkele unieke functionaliteiten m.b.t. verschillende tools en rapportages. 

Nadelen

  • Door de veelzijdigheid van de tool kan het voor beginnende als onoverzichtelijk ervaren worden. Het leren navigeren door SEMrush kan dan ook een tijdje duren voordat je je op je gemakt voelt.
  • SEO-tools dienen aangepast te worden alle verschillende taalgebieden en je merkt dat ze nog wat tekort schieten op de Nederlandse keywords.
  • In vergelijking met andere SEO-tools zijn de prijzen van SEMrush aan de hogere kant. Wil jij simpelweg een basis analyse kunnen uitdraaien, of één kleine website onderhouden? Dan kan een meer eenvoudige en goedkopere SEO-tool een betere keuze zijn.

SEMrush

Gebruiksvriendelijkheid

SEMrush heeft veel tijd gestopt in het realiseren van een gebruiksvriendelijke lay-out, vooral wanneer je dit vergelijkt met de concurrenten. Voor startende SEMrush gebruikers kan het als chaotisch worden ervaren, maar dit komt door de functionaliteiten die mogelijk zijn. Ben je echter bekent met de functionaliteiten, dan wordt het juist enorm makkelijk om je door SEMrush te navigeren.

Om starters te helpen, heeft SEMrush de SEMrush Acadamy bedacht. Hier kan jij enorm veel leren over het gebruik van de tool, maar kan je ook leren hoe je je SEO van de website kunt verbeteren. De SEMrush Acadamy bestaat uit verschillende teksten en video’s. Ook voor de ervaren marketeers wordt het aangeraden om bepaalde lessen te volgen in de SEMrush Acadamy, dit zodat er gebruik wordt gemaakt van alle functionaliteiten! 

Tools / mogelijkheden

Al meerdere keren hebben wij benoemd dat SEMrush een complete tool is en dat je gebruik kan maken van enorm veel verschillende functionaliteiten. Iedere functie verzameld weer andere data of geeft je verschillende inzichten. Hieronder hebben wij een lijst gevormd met de meest gebruikte functionaliteiten bij SEM-rush:

  1. Site Audit – Een rapportage dat je SEO technische inzichten geeft
    Iedere websitebeheerder wil het liefst dat er zo veel mogelijk (relevante) bezoekers op de website komt, maar hiervoor dient de website SEO technisch goed in elkaar te steken. Wanneer je alle voorbereidingen hebt getroffen zoals het onderzoeken van de zoekwoorden of bijvoorbeeld al meerdere backlinks hebt gegenereerd, dan heeft dit nog steeds weinig effect totdat de website SEO technisch correct in elkaar steekt. Met de site audit heb jij binnen een paar tellen, afhankelijk van de hoeveelheid pagina’s, toegang tot een volledige rapportage met hierin eventuele verbeterpunten. Je kunt direct ook inzien hoe je deze punten kunt doorvoeren en je website dus kunt optimaliseren. Ideaal toch?! Bekijk nu de score van jouw website!
     
  2. Zoekwoorden onderzoek – Keyword Magic Tool
    Iedere marketeer heeft met zoekwoorden te maken. SEMrush is zich er hier bewust van en wilt deze functionaliteit zo correct en toepasselijk mogelijk uitwerken. In slechts enkele tellen kan jij een lijst vol met relevante zoekwoorden uitdraaien. Ben jij benieuwd hoe? Probeer het hier zelf uit! Dit komt doordat wanneer je één zoekwoord invoert, SEMrush alle verbasteringen hiervan ook weergeeft. Momenteel bezit de database van SEMrush informatie over meer dan 20 miljard verschillende zoekwoorden. De Keywoord Magic Tool geeft ook een indicatie van de moeilijkheidsgraad van het betreffende zoekwoord, dat weergeeft hoe moeilijk het is om daarmee hoog in Google te scoren. Dit is nog niet alles! Het geeft je namelijk ook weer of de zoekopdracht juist groeit of afneemt n.a.v. voorafgaande periode. 


     
  3. Domein analyse
    Een andere manier om te analyseren of een zoekwoord waarde heeft, is door de concurrenten te bestuderen. SEMrush geeft je inzichten over de maandelijkse kosten dat je concurrenten investeren in bepaalde zoekwoorden. Het betaald beter vindbaar worden op zoekwoorden, wordt SEA (Search Engine Advertising) genoemd. Deze data kan jij gebruiken door te bekijken op welke zoekopdrachten je concurrenten geld inzetten zodat ze daarop beter vindbaar worden. Heb jij deze informatie gewonnen, dan heb in een beknopte lijst al een overzicht met zoekwoorden waar jij zeker van bent dat daar volume op zit. Gebaseerd hierop kan je al bepaalde keuzes maken voor jou SEO strategie. 
     
  4. Analyseren van backlinks
    Wat betekenen backlinks eigenlijk? Een backlink is eigenlijk een verwijzing (link) vanuit een ander domein naar jouw domein, dit zorgt namelijk voor betere vindbaarheid in Google. Het is dan ook belangrijk om te weten waar alle backlinks vandaan komen en om deze te optimaliseren. Door links in het menu op “backlinks” te klikken en vervolgens de gewenste zoekopdracht invoert, dan krijg je een overzichtelijke lijst te zien. Hieruit kan je informatie winnen zoals, hoeveel backlinks de website heeft, welke ankerteksten er gebruikt zijn, welke categorieën het meeste binnen krijgen en zo nog veel meer. Kom er nu achter welke categorieën de meeste ankerteksten genereren met de backlink-checker!


     
  5. Het bijhouden en onderhouden van je campagnes
    Bij het optimaliseren van een website komen er veel verschillende aspecten kijken. Dit kan ervoor zorgen dat het overzicht niet behouden wordt wanneer er geen gestructureerde werkwijze wordt gehanteerd. Tevens is data enorm belangrijk, heb je dit niet overzichtelijk bewaard, dan loop je direct achter de feiten aan. SEMrush heeft hiervoor de functionaliteit “My Projects” ontwikkeld. Zo kan jij al het overzicht bewaren in één tabblad, ook wanneer je met een team aan een project werkt. Een bijkomende functie is dat je overzichtelijke rapportages kunt uitdraaien van alle gewonnen informatie, ook die van de concurrenten.
     
  6. Nieuwe content tool – Topic Research
    Wil jij graag nieuwe content creëren maar lukt het je maar niet om een nieuwe campagne uit de grond te stampen? Dan kan de Topic Research functie goed van pas komen! Wederom wordt er gekeken naar de concurrenten. Er wordt namelijk gekeken naar de meest interessante content dat binnen de branche is gepubliceerd, waaruit jij weer ideeën kunt halen. Ook kijkt de tool naar veel voorkomende vragen die online gesteld worden, waar jij weer veel nieuwe ideeën uit kunt opdoen! Voor lange tijd worden de vragen die online gesteld worden, geanalyseerd en geïmplementeerd in nieuwe content. Mocht je dus ooit het gevoel hebben dat er geen nieuwe content meer is om te publiceren, kijk dan enkele minuten naar de Topic Research tool voor nieuwe ideeën!

Dit zijn slechts enkele functionaliteiten van SEMrush. Ieder gebruikt de tool dan ook naar eigen aanzien. Waar de een vaak gebruikt maakt van de “site audit” functie, gebruikt de ander juist vaker de functionaliteit om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. De mogelijkheden zijn dus enorm met SEMrush en dit wordt door vele enorm gewaardeerd. 

Kosten

Momenteel kent SEMrush drie verschillende pakketten, dit kan wellicht nog veranderen in de toekomst, aangezien ze er enkele jaren geleden vier pakketten aanboden. Ben jij benieuwd naar de pakketten van SEMrush? Klik dan hier!

Wil jij simpelweg een basis pakket afnemen dan is het 'Pro pakket' het ideale pakket voor jou. Je bent er namelijk van verzekerd dat jij als zzp’er, startende ondernemer of een hobby marketeer meer dan genoeg functionaliteiten kunt gebruiken. Kies je voor een duurder pakket, dan krijg je natuurlijk toegang tot meer data, zoekopdrachten, integratie mogelijkheden en ga zo nog maar door. 

In de voor- en nadelen hebben wij al benoemd dat de pakketten aan de dure kant zitten, vergelijk je dit namelijk met Ahrefs, dan kunnen de prijzen per maand enorm verschillen. Tevens zijn de Pro en Guru pakket gratis uit te proberen. SEMrush biedt je namelijk de mogelijkheid om beide pakketten voor 7 dagen lang, gratis uit te proberen. Wij adviseren je dan ook om hier te allen tijde gebruik van te maken!

SEMrush

Bruikbaarheid t.a.v. de kosten

De verschillende en inzichtelijke functionaliteiten die SEMrush aanbiedt wegen zeker op tegen de gevraagde prijs. Ondanks dat de maandelijkse kosten aan de hogere kant zitten, dien je dit naast de functionaliteiten te leggen en het voor jezelf te overwegen. Wij kunnen je in ieder geval vertellen dat wanneer je de keuze hebt gemaakt om kennis te maken met SEMrush, je niets anders meer wilt of in ieder geval een soortgelijke tool wenst! 

Review conclusie

Vandaag de dag staan er enkele SEO-tools aan de top, en SEMrush is daar overduidelijk onderdeel van! Er worden hogere maandelijkse prijzen gevraagd in vergelijking met de concurrenten wat de kleinere ondernemingen kan afschrikken. Voor de wat grotere spelers is SEMrush echter een perfecte uitkomst! De “all-in-one” tool ontzorgt je namelijk met een grote hoeveelheid aan verschillende functionaliteiten, waardoor er complete analyses gevormd kunnen worden. De tool kan zich nog wat verbeteren op de Nederlandse zoekwoorden, maar dit heeft simpelweg wat tijd nodig voordat er een duidelijke verbetering zichtbaar wordt. 

Al met al verdient SEMrush inderdaad een plek aan de top! Kies jij voor SEMrush? Dan ben jij verzekerd een SEO-tool van de hoogste kwaliteit! 

Lees hier ook onze review over de directe concurrenten zoals Ahrefs of Moz!

Review score

Punten op de volgende categorieën:

Prijs/kwaliteit verhouding 9
Functionaliteiten 9
Gebruiksvriendelijkheid 9
Zoekwoorden onderzoek 8
Concurrenten onderzoek 9
Backlinks onderzoek 8
Service  8
Totaal 8,7

Ga direct door naar Semrush

Eenvoudig jouw SEO checken!

In slechts enkele stappen jouw website optimaliseren!

1 Informatie

Lees de SEO checklist goed door, hier staat belangrijke informatie in.

2 Implementatie

Verbeter jouw website aan de hand van de SEO checklist. Met deze handige checklist denk je overal aan!

3 Resultaat

Het resultaat? Beter vindbaar in zoekmachines inclusief topposities binnen Google! Start met het genereren van meer traffic met deze SEO checklist.

Handige SEO checklist voor beginners

Vraag hier je gratis offertes aan

Benieuwd naar de beste prijzen voor het uitbesteden van je SEO? Vraag hieronder vrijblijvende offertes aan

Ik ben geen robot & Ik ben op de hoogte van en ga akkoord met het privacy beleid.

Handige links

© Seomarktplaats.nl 2021 | Sitemap | Disclaimer | Partners | Seo vacatures |
Toch je SEO uitbesteden?