Wil je weten hoe je hoger in Google terecht kan komen? Wij leggen je uit hoe en met welke tools jouw website een toppositie in Google behaald door online marketing met SEO.

Wat is zoekmachine optimalisatie of SEO optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimalization (SEO) is het optimaliseren van je website voor zoekmachines en valt onder het werkveld “internet marketing”. Dit wordt gedaan door de website technisch zo toegankelijk mogelijk te maken, zodat zoekmachines je website bij een relevante zoekopdracht kunnen vinden. Voor veel mensen klinkt zoekmachine optimalisatie als een soort magische truc om een website veel hoger in zoekmachines te laten opduiken. Er is echter niets magisch aan. Het enige dat wordt gedaan, is binnen de regels van de zoekmachines, de website zo optimaal mogelijk af te stemmen op de beoordelingscriteria van de zoekmachines. Welke naam je er dan ook voor wilt geven, de doelstelling en de werkwijze blijven altijd hetzelfde. Je wilt met je website een toppositie behalen in zoekmachines, je wilt vindbaar zijn én gevonden worden. Zoekmachine optimalisatie is daar het antwoord op. 

Waarom een toppositie in zoekmachines?

Topposities in zoekmachines leiden tot drie zeer belangrijke resultaten: meer online verkopen, klanten en een beter resultaat. Topposities in zoekmachines zijn nodig, wil je met jouw website maximaal rendement behalen. Zoekmachines zoals Google zijn een veel gebruikt medium door je potentiële afnemers om zich te informeren over producten, diensten en leveranciers. Als je website geen toppositie in de zoekmachines inneemt, komen potentiële klanten bij jouw concurrent terecht die wel een zoekmachine toppositie heeft.

Toppositie zoekmachine; welke plaats?

Nummer 1 in Google is waar we allemaal naar streven, maar vanaf welke plek kan men spreken van een zoekmachine toppositie? Een goede positie in de zoekmachines innemen, is mogelijk wanneer je website op de eerste resultaten pagina van de zoekmachine zichtbaar is. Je website neemt dan een top 10 positie in de zoekmachines in. Op de nummer 1 positie in de zoekmachines wordt door 33% van de bezoekers geklikt, 60% klikt op één van de eerste 3 resultaten en 90% op de eerste 10 resultaten.

Toppositie zoekmachines met welke zoekwoorden?

Het heeft geen zin om voor de zoekterm "antieke kasten" op nummer 1 in Google te staan als je televisies verkoopt. Het is van belang dat, voordat je een toppositie in de zoekmachine gaat proberen te bereiken, je eerst nagaat met welke zoekwoorden je wilt scoren. Relevante zoekwoorden leveren het juiste bezoek op d.w.z. bezoekers die uiteindelijk klant kunnen worden. Een toppositie in de zoekmachines is dus pas een echte toppositie als deze jouw doelgroep met het juiste zoekwoord bereikt. 

Met andere woorden: wanneer je bijvoorbeeld een aannemer bent in Amsterdam kun je met behulp van de website en SEO tools ervoor zorgen dat je een top 5 positie krijgt in Google wanneer iemand ‘aannemer Amsterdam’ intikt.

Bij het kiezen van de zoekwoorden zijn er twee dingen belangrijk:

  1.  Relevantie. Potentiële klanten moeten worden overtuigd om ook daadwerkelijk je website te bezoeken en daar te vinden waar ze naar op zoek zijn.1.dat ze relevant zijn, dat het kopers zijn en geen kijkers; dat de mensen die het intypen ook daadwerkelijk naar op zoek zijn naar jou
  2. Voldoende zoekvolume: er moeten genoeg mensen de zoekwoorden intypen, anders is de kans klein dat jouw website gevonden wordt. 

Wanneer je een toppositie hebt met je website op zoekwoorden die aan deze criteria voldoen krijg je dagelijks super veel extra bezoekers. En het mooie daarvan is dat deze bezoekers GRATIS zijn. Je hoeft niet voor deze bezoekers te betalen, Google vind immers jouw website voor deze zoekwoorden het meest relevant. Het adverteren op Google Ads is hiermee ook niet noodzakelijk, waardoor je ook niet per klik hoeft te betalen. Wanneer je dus op dit moment adverteert, kun je zelfs kosten gaan besparen!

Toppositie zoekmachine hoe te bereiken?

Tja het ei van Columbus, een toppositie in de zoekmachine Google is niet een twee drie ingenomen. Er is ontzettend veel over geschreven en nog meer over gespeculeerd. De waarheid is dat niemand een toppositie kan garanderen. Wat voor de ene site werkt, functioneert voor de andere totaal niet. Zoekmachine optimalisatie is maatwerk en een kwestie van trial en error. Er is genoeg op het internet te vinden over het behalen van een zoekmachine toppositie als je zin hebt om zelf aan de slag te gaan. Zie je dit niet zitten of is het belang voor jou te groot? Dan raden wij je aan om een gerenommeerd zoekmachine optimalisatie bureau in de hand te nemen.

Deze site bevat vele nuttige informatie voor webmasters en voor managers van bedrijven die rendement willen zien van hun investeringen in de website. Het bereiken van een toppositie in Google kan door middel van zoekmachine optimalisatie op basis van trefwoorden (keywords) alsmede door linkbuilding, wat weer een heel vak apart is.

Wat kan ik doen om ook hoog te komen?

Zorg voor een duidelijke navigatie. Gebruik geen frames, flash, navigatie door middel van plaatjes. Gebruik geen .php?pagina=home maar gewoon home.php. Laat daarnaast belangrijke keywords meerdere malen op de hoofd pagina voorkomen. Daarbij geldt dat je website uit voldoende relevante tekst moet bestaan om bij relevante zoekopdrachten gevonden te worden. Kijk ook wie de linkpartners van concurrenten zijn en zorg dat je hierop inspeelt door middel van linkbuilding. Probeer daarnaast om elke dag wat te schrijven op je site en zorg dat de content uniek is en nergens anders online te vinden is. Hiermee ziet Google namelijk dat je website actief bezig is en zal hiermee je website een betere positie geven, met meer bezoekers voor jouw website als gevolg.

Ook hoger in Google?

Voor verschillende bedrijven voeren wij de optimalisatie van de website en het daadwerkelijk aanmelden bij zoekmachines uit. We zijn al geruime tijd actief met het optimaliseren van websites voor onze klanten en het aanmelden van door ons geoptimaliseerde websites bij zoekmachines. Dit doen we zonder al teveel aanpassingen aan je bestaande website uit te voeren. Er zullen wel strategisch enkele zoekwoorden moeten worden geplaatst op bestaande en eventueel nieuwe pagina’s. Wanneer zoekwoorden waarmee je wilt scoren niet voorkomen op je site, wordt her ranken in Google immers erg lastig.

We hebben door de loop van de tijd onze werkwijze weten te verfijnen en te bundelen in een stappenplan. Dit stappenplan wordt door ons gehanteerd om een website zo optimaal mogelijk vindbaar te maken voor zoekmachines, en verzekert u van succes. Doordat het optimaliseren, aanmelden en het volgen van door ons gepositioneerde websites onze dagelijkse bezigheid is, is onze aanpak en ons stappenplan altijd up-to-date en van deze tijd.

Hieronder hebben we een aantal van onze stappen uit ons stappenplan beschreven. Simpelweg om je even vluchtig een indruk te geven van onze grondige aanpak.

SEO Strategie Stappenplan

  1. Bepaal belangrijkste zoekwoorden
    Eerst gaan we onderzoeken wat de belangrijkste zoekwoorden (of combinatie daarvan) voor je site zijn. Dit moet precies aansluiten bij de niche die je bedient in de markt. We hebben marketing en bedrijfskundige specialisten in ons bedrijf die daarbij advies geven.
  2. Analyseren van de website
    Daarna gaan we aan de slag met het analyseren van jouw website: wat is de huidige ranking score voor de zoekwoorden? Dit is zeer belangrijk om te meten aangezien we in de top 3 willen belanden van de zoekmachine Google.
  3. Analyse backlink profiel
    Hoge Google rankings krijg je onder meer door de hoeveelheid sites die naar je site linken. Het is  daarom goed mogelijk dat je linkprofiel verbeterd moet worden. Dit bekijken we graag voor je. Daarnaast analyseren we waar de concurrentie haar sterkste backlinks vandaan haalt en ontdekken we waar voor jou de kansen liggen.
  4. Beginnen met optimalisatie
    We hebben de zoekwoorden ontdekken, kansen geanalyseerd en weten exact hoe wij jou kunnen helpen. Het daadwerkelijk optimaliseren kan beginnen. Dit is een bewerkelijk proces, waarbij aan de zoekmachine verteld wordt waar jouw website precies heel erg goed in is. Dit proces bestaat uit diverse componenten, die onze aanpak uniek maken. Ook het aanmelden bij de door ons belangrijk geachte bedrijvengidsen vindt hierbij plaats.
  5. Meten is weten
    Het meeste werk is nu verricht. We zullen regelmatig de voortgang van de vindbaarheid bekijken en afstemmen op onze verwachtingen. De online wereld staat nooit stil, daarom zal het optimaliseren een lopend proces zijn dat voortduurt. Indien het nodig acht, zullen er bijstellingen plaatsvinden op de in de vorige stap uitgevoerde activiteiten.

SEO Optimalisatie, zo doet je het

Om tot een goede optimalisatie te komen moet je als eerst naar je eigen website gaan. Daarna moet je grondig onderzoeken welke zoekwoorden het beste jouw website omschrijven Hierbij is het belangrijk dat de woorden specifiek zijn. Dus als je site gaat over autoverhuur in Amsterdam dan moet je als zoekwoord hebben “Autohuurbedrijf Amsterdam” in de meta title, meta description en ongeveer 2 x in de tekst zelf hebben staan.

Nu je deze woorden hebt gevonden (probeer er max. 10 te hebben) kun je gebruik gaan maken van een van de op deze website genoemde keyword finder software tools. Vervolgens zoek je bij een van deze zoekwoordplanners naar zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Hierna kun je naar Google gaan en kun je zoeken op je eigen woord, je krijgt dan een bepaalde hoeveelheid resultaten te zien. Om de echte concurrentie te zien type je in: allintitle:’je zoekwoord’. Verander ‘je zoekwoord’ voor het zoekwoord waar je de concurrentie voor wilt achterhalen. Alle pagina´s die nu naar voren komen hebben dit zoekwoord in de meta title staan en zijn dus geoptimaliseerd voor dit zoekwoord.

Dit is een mooi begin. Je weet welke zoekwoorden bruikbaar zijn voor je website en kan binnen met het schrijven een tekst op je website. Bij het schrijven van deze tekst moet je in de meta titel het zoekwoord gebruiken , en in de meta description zet je het woord nog een keer neer, het liefst vooraan en alleen in combinatie met een goede krachtige zin die aanzet tot doorklikken. Tijdens het schrijven van het artikel is het belangrijk om je zoekwoord nog een paar keer terug te laten komen maar zeker niet te vaak want dan kan je gestraft worden voor over-optimalisatie sinds Google de Panda penalty heeft geïntroduceerd. On-page SEO optimalisatie is een veilige manier om je website hoger in Google te laten krijgen.

SEO Uitbesteden? Wij helpen je!

SEO optimalisatie is dus nog een flinke klus en kost enige tijd. Heb je dit geduld, dan creëer je  een goede site waar je meer aan zult verdienen. Vaak lukt het velen echter niet om dit hele stappenplan goed uit te voeren. Het is dan verstandig om iemand hiervoor in te huren. Je weet dan zeker dat je goed resultaat krijgt en houdt dan tijd over om je te focussen op je werk waar je meer resultaat uit haalt. Wanneer je graag SEO optimalisatie door een professional wilt uitvoeren, dan helpen wij van Seomarktplaats.nl je graag verder. Stuur ons een bericht. Er is voor elk budget een goede oplossing mogelijk!

Wil je een toppositie in de zoekmachine innemen door middel van zoekmachine optimalisatie? Wij realiseren het graag voor je! Stuur een e-mail naar info@seomarktplaats.nl met je website en (zoekwoord) wensen. Wij contacteren je zo snel mogelijk en bespreken graag met je de mogelijkheden.

Vraag hier je gratis offertes aan

Benieuwd naar de beste prijzen voor het uitbesteden van je SEO? Vraag hieronder vrijblijvende offertes aan

Ik ben geen robot & Ik ben op de hoogte van en ga akkoord met het privacy beleid.

Handige links

© Seomarktplaats.nl 2024 | Sitemap | Disclaimer | Partners | Seo vacatures |
Toch je SEO uitbesteden?