Hoe werkt een zoekwoordenonderzoek? 

Stap 1: Verplaats je in de schoenen van de bezoekers

Pak als voorbeeld dat je een webshop hebt waar je kitesurf artikelen verkoopt. Denk dan waar potentiële bezoekers mee zoeken als ze opzoek zijn naar kitesurf artikelen. Er wordt bijvoorbeeld ongetwijfeld op “Kiteboard kopen” of “Kitesurf boards” gezocht. Dit zijn slechts twee voorbeelden maar zo zijn er nog talloze andere zoektermen. Brainstorm hier goed over en noteer ieder ideetje op! 

Stap 2: Waar wordt je al op gevonden?
Het is belangrijk om een lijst te maken met iedere zoekwoord die de potentie heeft om meer relevante bezoekers naar jouw website te leiden. Het is belangrijk om te weten waar je al op gevonden wordt. Dit wordt zo meteen duidelijk.

Stap 3: voeg stap 1 en 2 samen
Je hebt als eerst een lijst gemaakt met zoekwoorden die potentiële bezoekers gebruiken. Daarna heb je een lijst gemaakt met zoekwoorden waar je al op gevonden wordt. Voeg deze lijsten samen en haal alle duplicaten eruit. 

Eenmaal de duplicaten eruit gehaald, dan kan je de zoekwoorden in verschillende categorieën plaatsen. Als je bijvoorbeeld een zoekwoord “Kiteboard geel” en een zoekwoord “heup trapeze” hebt, dan plaats je de een in de categorie “kiteboard” en de ander in “trapeze”. 

Stap 4: Onderzoek de zoekwoorden
Je hebt nu een mooie lijst vol met zoekwoorden en je hebt die ook nog eens mooi gecategoriseerd, top! Nu gaan we dieper op de specifieke zoekwoorden in. Bij ieder zoekwoord ga je het volgende onderzoeken; hoeveel maandelijkse zoekvolume erop zit en je gaat de zoekwoorden een score geven met de gedachte wat dat zoekwoord als bedrijfswaarde heeft.

Wanneer je als hoofddoel hebt om kiteboards te verkopen dan geef je bijvoorbeeld het zoekwoord “kiteboard wax” een minder hoge score dan “Kitesurf board kopen”. 

Stap 5: Long tail zoekwoorden
Je hebt nu een lijst met zoekwoorden, onderverdeeld in categorieën, scores aan toegevoegd en de volume ervan opgezocht. Je bent zo goed als ready! Met het zoekwoorden onderzoek dan… Nu dat je eenmaal de smaak te pakken hebt, ga je voorgaande stappen herhalen maar nu met long tail zoekwoorden! 

Welke gratis zoekwoorden tools zijn er?

Er zijn verschillende gratis zoekwoorden tools. Hieronder heb ik in willekeurige volgorde, een lijstje gemaakt met gratis zoekwoorden tools:

  • Ubersuggest
  • Also Asked
  • Keyword Tool
  • Keyword Sheeter
  • KWFinder
  • Mergewords
  • Google Trends
  • Answer The Public

Veel van deze tools hebben een gratis functie maar geven een stuk meer informatie vrij wanneer er gekozen wordt voor de betaalde versie. Deze tools zijn vaak ook niet compleet en zijn maar goed voor 1  bepaald onderdeel van een zoekwoorden onderzoek.  De meest complete gratis tool is dan veruit Ubersuggest. Bij Ubersuggest krijg je, tegenover de andere tools, veel meer informatie, maar ben je gelimiteerd aan een x aantal zoekopdrachten per dag. Natuurlijk kan je kiezen voor de betaalde variant en dan wordt het limiet opgeschort. ,

De gratis tools zijn niet te vergelijken met de betaalde concurrenten, maar welke tool past nu het beste bij jou? Bekijk onze review van bijvoorbeeld SEMrush of SEO Profiler en laat je overtuigen door deze krachtige tool!

Eenvoudig jouw SEO checken!

In slechts enkele stappen jouw website optimaliseren!

1 Informatie

Lees de SEO checklist goed door, hier staat belangrijke informatie in.

2 Implementatie

Verbeter jouw website aan de hand van de SEO checklist. Met deze handige checklist denk je overal aan!

3 Resultaat

Het resultaat? Beter vindbaar in zoekmachines inclusief topposities binnen Google! Start met het genereren van meer traffic met deze SEO checklist.

Website optimalisatie door professionals

Vraag hier je gratis offertes aan

Benieuwd naar de beste prijzen voor het uitbesteden van je SEO? Vraag hieronder vrijblijvende offertes aan

Interesse in:

Handige links

© Seomarktplaats.nl 2024 | Sitemap | Disclaimer | Partners | Seo vacatures |
Toch je SEO uitbesteden?