Waar Google ook naar kijkt is waar je website gehost is en wat de extensie is van je domeinnaam. Heb je een .nl extensie, dan zul je hoofdzakelijk in de Nederlandse Google te vinden zijn, en niet in bijvoorbeeld de Duitse. Ook moet je website als je je op de Nederlandse markt richt in Nederland gehost zijn. Let op: Het is heel goed mogelijk om met een .nl domein die in Nederland gehost is internationaal hoge rankings te behalen, en het is ook goed mogelijk om in Nederland hoge rankings te behalen als je website in het buitenland gehost wordt. Alleen moet je dan wat meer laten blijken dat je website Nederlands is.

Title Tag

Wat ook belangrijk op de pagina zelf is, is de TITLE tag in de HEAD van je pagina. De TITLE tag is deze tag:

. Deze staat vaak tussen de

tags bovenin je broncode. Je ziet deze titel in de balk bovenaan je browser. Deze titel geeft (heel logisch) de titel van je pagina aan. Het is dan ook niet zo heel gek dat Google dit als een belangrijk element ziet. Zorg er dan dus voor dat je hoofdkeywords in de title tag staan, zodat Google extra waarde aan die keywords kan geven. Nu zul je denken: "Oh, maar dan zet ik toch gewoon zo veel mogelijk keywords in die tag!". Ik zal je vertellen: je bent niet de eerste! Er zijn er al meerderen geweest die dat gedaan hebben, en Google is ook niet gek natuurlijk, die heeft dat door gehad. 

HTML Elementen

Op de pagina zelf heb je nog meer HTML elementen die je kunt gebruiken voor SEO. Neem bijvoorbeeld de

 

tag. Hierin geef je de kop van een stuk tekst aan, dus de titel van die tekst. Zorg er ook hier weer voor dat het hoofdkeyword van die pagina in die H1 tag staat. Schrijf daarbij ook veel teksten, mooi opgedeeld in paragrafen. Waarbij in iedere paragraaf gebruik wordt gemaakt van combinaties van de zoekwoorden waarmee je hoog wilt scoren.

 

Gebruik ook H2 op dezelfde manier als hierboven. Maar dan voor sub-koppen, en H3 voor sub-sub-koppen. Maar let ook hier weer op dat je niet overdrijft, maak gewoon normale titels, en gebruik H1 niet meer dan 1 keer op je pagina. H2 en H3 kun je wel wat vaker gebruiken, maar gebruik het alleen wanneer je echt denkt dat het geen kwaad kan. Er is moeilijk een grens te leggen, er zijn websites met 10 H2 tags op hun homepage, met verder een enkel zinnetje per H2 die heel hoog ranken in Google. Maar er zijn ook websites die 2 H2 tags hebben met 1000 woorden per H2 tag. Je kunt wel je Hx-tag versterken door de keywords die je erin gebruikt ook te gebruiken in de paragrafen die eronder staan.

ALT-Tags

Zoekmachines kunnen geen plaatjes bekijken, tenminste niet wat er op het plaatje staat. Zorg er dus altijd voor dat er een ALT="" attribuut in de IMG-tag staat. Dus een alternatieve omschrijving van het plaatje. Zorg er ook voor dat deze weer normaal leesbaar is, de bezoeker krijgt deze beschrijving te zien als hij/zij met de muis op het plaatje blijft staan.

Ook zijn bestandsnamen heel belangrijk. Het maakt op zich niet uit of het nou .html .php .asp of wat dan ook is, als de naam die voor de extensie komt maar overeenkomt met het hoofdkeyword van de pagina. Als er spaties in voorkomen gebruik dan een hyphen (minteken) - voor een spatie. Dit zien zoekmachines als een spatie. Als je op je hele website al underscores _ gebruikt dan kun je dit het beste zo laten. Google gaat (of heeft al gedaan) dit implementeren als een spatie. Dus over een tijdje maakt het helemaal niet meer uit of je een underscore of hyphen gebruikt. Maar voor nu kan ik nog steeds hyphens aanbevelen.

Nieuwe content gelijk aan hoger komen in Google? 

Verse content, het is handig om regelmatig verse content op je website te plaatsen. Als Google dit eenmaal doorheeft zal Google vaker langskomen om te kijken wat er allemaal nieuw is en zal dat indexeren. Ook zal Google alle pagina's op je domein meer waarderen omdat er regelmatig nieuwe content komt. Dit wordt ook wel authority genoemd: je domein krijgt meer authority. Nu zijn er nog meer manieren om meer authority te krijgen, en deze manier is eigenlijk de gene die de minste invloed heeft, maar toch, alle beetjes helpen. En soms is het al genoeg om met alle beetjes hoog te ranken! Daarnaast leveren nieuwe pagina's nieuwe zoekwoorden op die je kunt targetten. Neem deze pagina bijvoorbeeld, met het schrijven van deze pagina heb ik nieuwe content voor de zoekterm "Hoger komen in Google" geschreven, en kan ik op die zoekterm hoog gaan scoren. Misschien ben jij wel via die zoekterm op deze website gekomen!

Linkbuilden

Dit zijn tot nu toe de meest belangrijke aspecten van de basis van zoekmachine optimalisatie. Er zijn er nog veel meer, die allemaal invloed hebben op je ranking. Maar tot nu toe hou ik het hierbij, want dit zijn de belangrijkste. Maar dit is de basis! Dit kan iedereen. Maar waar anderen stoppen moet jij verder gaan! Het wordt tijd om te linkbuilden. 
Linkbuilden wil zeggen dat je websites gaat zoeken waar je een link kunt aanmelden of achter laten. Dit is het moeilijkste deel van de zoekmachine optimalisatie. Als er op een website een link staat naar een andere website dan telt die link als een soort stem. Maar niet iedere link telt even zwaar! Het is geen democratisch systeem zoals we dat met de verkiezingen in Nederland kennen!

Hoe relevanter een link, hoe meer die link aan waarde doorgeeft aan je website. Dit houd in dat een link vanaf een site over appels naar een andere site over appels beter is dan een link vanaf een site over peren naar een andere website over appels. Maar die laatste is weer beter dan een link vanaf een website over hypotheken naar een website over appels. Dus hoe relevanter een website is aan jouw onderwerp hoe beter! Let hierbij wel op, wat in jouw ogen relevant is hoeft dat niet te zijn in de ogen van Google! Zoek daarom altijd in Google naar het keyword waarop jij hoger wilt scoren, op die manier krijg je een hele lijst met websites die relevant zijn aan het onderwerp van jouw website. Let op: dit is de beste link. Je zult wel verder moeten dan het beste, een beetje minder goed is ook altijd nog iets. Dus als een website niet relevant is aan de jouwe en je kunt toch eenvoudig een link achterlaten, kun je dat gerust doen. Het kan nooit kwaad en het heeft altijd een beetje invloed.

Authority

Een link vanaf een authority website is ook altijd erg goed. Een authority website is een website die vaak hoog scoort in de zoekresultaten. Een algemene richtlijn zou kunnen zijn, hoe hoger de website in de zoekresultaten staat, hoe meer authority die website heeft. Wikipedia heeft bijvoorbeeld veel authority, die zie je heel vaak terug in de zoekresultaten. Het beste is natuurlijk om zelf een authority te worden met je website. Dit kun je doen door een grote website te bouwen, met veel websites die naar je linken. En als die websites ook nog eens een hoge authority hebben heeft dat alleen maar positieve invloed op de authority van jouw website. Als je een link op een website kunt krijgen moet je vaak een zogenaamde anchortext kiezen. Dit is de tekst van de link. Dus het woord waar je op klikt. Dit woord wil natuurlijk zeggen waar de webpagina waar je naar linkt over gaat. En dat ziet Google ook! Daarom heeft dit ook erg veel invloed op je ranking in Google. Zorg er dus altijd voor dat een link naar je website verwijst met je hoofdkeyword van die pagina als anchortext, zoals dat genoemd wordt.

Ook zijn er dingen waar je op moet letten als je gelinkt wilt worden vanaf een andere website. Bijvoorbeeld hoeveel andere links er op die website staan. Als er nog 100 andere links staan (naar interne pagina of naar pagina's buiten het domein) dan geeft de link minder waarde door dan als er maar 10 links op de pagina staan.

Verder moet je goed uit kijken met linkbuilding. Teveel hoge authority links kan verdacht overkomen. Teveel ongerelateerde links kan verdacht overkomen. Teveel links met dezelfde achortekst kan verdacht overkomen. Teveel links in een te korte tijd kan verdacht overkomen. Kortom, probeer het altijd zo natuurlijk mogelijk aan te pakken.

Het begin van hoger komen in Google

In dit artikel staat een hele hoop informatie. En geloof mij, dit is nog maar een beginnetje. Tijdens het optimaliseren zul je tegen allerlei dingen aan lopen die hier niet in staan. Daarnaast zijn er nog honderden andere dingen waar je op moet letten. 

Ik ga dit artikel nog een klein beetje langer maken dan dat het al is. Linkbuilding is namelijk tricky business. Je moet daarom ook niet je mede internetters dwars zitten. Ga dus niet spammen in blogs, gastenboeken of forums. Je kunt best een link achterlaten in een forum of blog, maar doe daar dan ook een nuttige reactie bij. En niet alleen "Goede post ga zo door!". Dit heeft iedereen namelijk allang door en dit wordt zelfs direct gefilterd en zonder dat de eigenaar de überhaupt ziet wordt de comment al weg gegooid.
 

Eenvoudig jouw SEO checken!

In slechts enkele stappen jouw website optimaliseren!

1 Informatie

Lees de SEO checklist goed door, hier staat belangrijke informatie in.

2 Implementatie

Verbeter jouw website aan de hand van de SEO checklist. Met deze handige checklist denk je overal aan!

3 Resultaat

Het resultaat? Beter vindbaar in zoekmachines inclusief topposities binnen Google! Start met het genereren van meer traffic met deze SEO checklist.

Website optimalisatie door professionals

Vraag hier je gratis offertes aan

Benieuwd naar de beste prijzen voor het uitbesteden van je SEO? Vraag hieronder vrijblijvende offertes aan

Interesse in:

Handige links

© Seomarktplaats.nl 2024 | Sitemap | Disclaimer | Partners | Seo vacatures |
Toch je SEO uitbesteden?