Adverteren op Facebook niet effectief voor GM

De autofabrikant General Motor (GM) stopt met adverteren op Facebook. Per jaar besteedde GM $ 10 miljoen aan advertenties op Facebook. Het is bijzonder dat GM dit meedeelt vlak voor de beursgang van Facebook. Waarom stopt GM met het adverteren? Is adverteren op Facebook wel zinvol en wat is de toekomst van adverteren op Facebook?

General Motors

General Motors is een autobedrijf met de vier merken: Chrevrolet, Cadillac, Buick en GMC. Traditioneel is GM een volger en geen leider op het gebied van trends en ontwikkelingen in de auto-industrie. Deze cultuur is inmiddels omgeslagen naar één van leiderschap en betrouwbaarheid waarbij controversiële beslissingen niet gemeden worden. In 2011 adverteerde GM voor $  1,83 miljard in Amerika, dat is omgerekend $ 5 miljoen per dag. Daarbij vergeleken is de $ 10 miljoen geen groot bedrag dat GM bespaard door te stoppen met adverteren op Facebook.

Waarom stop GM met adverteren?

GM kijkt kritisch naar de uitgaven die ze doen op marketing gebied. Voor GM is niets heilig en elke uitgave wordt kritisch geanalyseerd. Deze slag hebben ze al eerder gemaakt door kritisch te kijken naar sport sponsorships. Het merk Buick (onderdeel van GM) brak ook met Tiger Woods (voor het schandaal) omdat het simpelweg te weinig opbracht. Het adverteren op Facebook bracht GM blijkbaar ook te weinig concrete leads of verkopen. Dat kan betekenen dat Facebook een belangrijkste stap in online adverteren niet goed geregeld heeft; de statistieken.  Facebook moet goed kunnen rapporteren aan hun adverteerders hoe hun geld besteed wordt en wat het oplevert. Het kan ook zijn dat de reclame campagne op Facebook niet goed opgezet is waardoor het rendement uitblijft.

Wat is de toekomst van adverteren op Facebook?

Of adverteren op Facebook zinvol is hangt af van verschillende factoren. Ford USA reageerde in een tweet Tweet Ford en stelt dus dat adverteren op Facebook voor hen wel werkt. Doordat GM zijn advertenties op Facebook niet voortzet zullen meer bedrijven kritisch kijken naar de ROI van adverteren op Facebook. Met virale campagnes en een goede bedrijfspagina op Facebook kunnen bedrijven de Facebook-gebruikers ook goed bereiken zonder te hoeven adverteren. Om ons heen horen we ook steeds meer mensen klagen over advertenties op Facebook. Als Facebook de gebruikers te veel bombardeert met reclame zullen gebruikers afhaken. Daarnaast haken adverteerders af als het adverteren op Facebook niet effectief genoeg blijkt en als het aantal Facebook-gebruikers daalt.

Het is belangrijk voor Facebook om gedetailleerde rapportages te kunnen bieden aan adverteerders over de prestaties en ROI van campagnes.  Daarnaast moet Facebook de consumenten ook tevreden houden zodat het aantal gebruikers niet afneemt. Het zal een flinke klus zijn om de juiste balans tussen commercie en gebruiksgemak te vinden.

This entry was posted in E-commerce, SEO Blog, Social Media and tagged , . Bookmark the permalink.

Gerelateerde blogs:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*


+ zeven = 13

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>